Sarja: 4-Xtremes – The World Tour
Valtavien kaivosten jäljillä
Henkeäsalpaavien vuoristopanoraamien ja valtavien kaivosten keskellä Mike ja Andrea löytävät Axorillaan Brasilian osavaltion Minas Geraisin.
Hei Roadstars, tänään alkaa seikkailumme Serra Brancalla.
Maastoajoreitti on osa Serra da Canastraa Minas Geraisissa ja palkitsee meidät noin 1 340 metrin korkeudessa upealla panoramanäkymällä. Axorillemme nousu ei ole ongelma: neliveto ja alennusvaihde vievät meidät tosin hitaasti, mutta rennosti ylöspäin. Myös veden uurtamat osuudet selättämme suurten renkaiden ansiosta vaivattomasti.
Haasteet laaksossa
Laaksossa tilanne näyttää kuitenkin erilaiselta. Siellä lehmien aidat muuttuvat yhtäkkiä kapeiksi, ja kasvillisuus työntyy matalalla ja tiheänä tielle. Se tekee ajosta selvästi vaativampaa. Erityisesti minulle, Mikelle. Minun on varottava, etten liukahda ojaan enkä naarmuta Axoria oksilla. Matka kuitenkin kannattaa: pienet kylät ovat upeita, ja juustomaistiaiset ovat erinomaisia.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 10
Historian jäljillä
Nimi "Minas Gerais" juontuu kaivosten suuresta määrästä ja monimuotoisuudesta. Ne ovat olleet toiminnassa 1600-luvulta lähtien ja ovat muokanneet osavaltion taloutta aina tähän päivään saakka. Seuraamme Estrada Realia, Brasilian suurinta historiallista reittiä, joka on yli 1 630 kilometrin pituinen. 1700-luvulla portugalilainen kruunu avasi sen kullan ja timanttien kuljetusta varten, ja se yhdistää historiallisia kaupunkeja rannikolta syvälle sisämaahan. Matkallamme vuoristomaisemien ja historiallisten kylien läpi koemme kiehtovan yhdistelmän historiaa, kulttuuria, luontoa ja ruokakulttuuria.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
Kohti suurkaupunkia
Sen jälkeen suuntaamme Belo Horizonteen. Ajamme moottoritietä ja ohitamme valtavia kaivoksia – niin suuria, että ajamme niiden ohi kilometreittäin. Saapuessamme kaupunkiin leirielämä on ohi, ja etsimme ennen kaikkea turvallista ja hyvällä paikalla olevaa pysäköintipaikkaa. Ei ole lainkaan helppoa. Lopulta pysähdymme rautatien ja ohitustien väliin, mutta toisaalta aivan keskustassa.
Oletteko ennemmin Luonto- vai Kaupunki-tiimi? Kertokaa se meille kommenteissa!
Piditkö tästä artikkelista? Kerro meille!