SERIE: 4-XTREMES – THE WORLD TOUR
EINDELIJK TERUG: NIEUWS UIT ZUID-AMERIKA.
NA EEN ONDERBREKING VAN ENKELE MAANDEN IS HIER EINDELIJK DE LANGVERWACHTE UPDATE: ANDREA EN MIKE VERTROKKEN VANUIT VUURLAND NAAR DE WILDE NATUUR VAN ARGENTINIË EN CHILI EN LEGDEN NIET ALLEEN GROTE AFSTANDEN AF, MAAR MAAKTEN OOK VEEL MEE.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Beste RoadStars, de vorige keer hebben we verslag gedaan vanuit het zuiden van Patagonië. Als je ons nog niet kent, maak je geen zorgen! Dan nemen we jullie vanaf nu mee op onze roadtrip. Dus doe je gordel om, er was heel wat te beleven.
Ons avontuur gaat verder in het prachtige nationale park Torres del Paine, waar de stormachtige wind steentjes van de grindweg opwervelt en tegen onze voorruit slingert. Van hieruit steken we de grens over naar Argentinië om de Perito Moreno-gletsjer in de ochtendzon te bewonderen en daarbij te luisteren naar het magische kraken en knarsen van de gletsjer. We gaan verder op de eindeloze grindpaden van de legendarische Ruta 40 – met af en toe een omweg naar de adembenemende bergen, waar we door de ongerepte natuur wandelen of oude grotschilderingen bewonderen.
- 1
- 2
- 3
Ons hoogtepunt in het zuiden van Chili is de Valle Exploradores. Na een week tussen bruisende watervallen en dicht groen ontmoeten we in het kleine stadje Coyhaique toevallig Mario – een RoadStar uit Chili die al enkele jaren onze verslagen leest! Hij is erg blij en nodigt ons uit om bij hem thuis te parkeren. We brengen twee dagen bij hem door en omdat hij zelf meerdere vrachtwagens bezit, kunnen we de Axor na zoveel kilometers op grind weer een grondige wasbeurt geven en smeren.
Om aan de natte, koude winter in Chili te ontsnappen, rijden we kort daarna weer naar het drogere Argentinië. In de provincie Neuquen staan we kort daarna toch weer tot aan de knieën in de sneeuw. Dus weer terug naar Chili, naar de hoofdstad Santiago. Met 9 miljoen inwoners doet de stad ons versteld staan na zo lang in het verlaten zuiden te zijn geweest. Vanaf hier volgen we de Pacifische kust ongeveer 1.000 kilometer naar het noorden en rijden we weer door droge landschappen en duinen. Het is ongelooflijk hoe gevarieerd dit continent is.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
Om terug te komen naar Argentinië moeten we over een 4.726 meter hoge pas rijden. Zo hoog waren we nog nooit met onze Axor en we zijn blij dat de motor boven aan de pas meteen weer start en betrouwbaar blijft draaien om ons naar de provincie Catamarca te brengen.
We brengen er de winter door en surfen ondertussen op de duinen.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
Maar nu zijn we weer op weg naar het zuiden. Waarom dat zo is, vertellen we jullie in het volgende verslag.
4-Xtremes – The World Tour.
Sinds juni 2020 zijn Andrea en Mike Kammermann onderweg in de expeditie‑Axor. Het Zwitserse echtpaar heeft een groot deel van Europa bezocht, van het noordelijkste punt van Noorwegen tot de Canarische Eilanden, met een uitstapje naar Tunesië. Afstand overbrugd op de weg: 83.000 kilometer! Vooral vanwege beperkingen door de pandemie waren andere bestemmingen niet haalbaar – tot nu toe: vanaf nu verkennen Andrea en Mike Zuid-Amerika. Laat je verrassen door wat er verder gebeurt! De huidige tour is de tweede die de Zwitsers met hun Axor beleven. Al in 2018 en 2019 hebben ze meer dan 20 landen bezocht en daarbij ruim 47.000 kilometer afgelegd.
Foto's en video: 4-Xtremes