Serie: 4-Xtremes - The World Tour
Offroad-avonturen in Brazilië
Tussen hitte, watervallen en spectaculaire landschappen ontdekken Mike en Andrea met hun Axor Brazilië.
Hey RoadStars, we zijn nog steeds in Brazilië onderweg en rijden richting het noorden.
De eerste 1000 km willen we vlot achter ons brengen, maar we maken toch twee tussenstops. In het Parque Estadual de Vila Velha verkennen we zandsteenformaties die meer dan 300 miljoen jaar oud zijn. Onze volgende stop is het Parque Histórico de Carambeí, een openluchtmuseum dat gewijd is aan de Nederlandse immigranten die zich in 1911 in de regio vestigden.
Tijdens een wandeling door het terrein worden we trouwens nooit uit het oog gelaten – door een konijnenuil, een bijzondere uil die op de grond leeft en nestelt.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 6
- 5
Een welkome verkoeling
Na lange ritten koelen we ons steeds weer af bij kleine watervallen. Bij meer dan 35 graden in de schaduw is dat 's middags echt luxe. Dan gaan we verder richting het noorden, naar de deelstaat Minas Gerais.
We rijden dagenlang langs koffieplantages, want hier ligt de grootste teeltregio van het land: meer dan 50 % van de Braziliaanse koffie (meestal Arabica) wordt hier geproduceerd.
Offroad onderweg
Na een lange weg komen we eindelijk aan op het plateau Serra da Canastra. Hier rijden we met de Axor langs de smalle offroad-sporen buiten het nationale park. Het pad is vooral aan de voet van de berg extreem smal, waardoor we onze beslissing tussentijds in twijfel trekken.
Later neemt de begroeiing echter af en wordt de weg rustiger. We rijden omhoog tot 1200 m boven zeeniveau en staan versteld van een compleet nieuw landschap. Met wat geluk kun je hier zelfs manenwolven en reuzenmiereneters zien.
- 7
- 1
- 9
- 2
- 5
- 3
- 4
- 6
Een riskante rit
Meerdere dagen kronkelen we door de Serra. Steeds opnieuw moet Mike bruggen inspecteren voordat we eroverheen rijden, want er staat nergens een tonnage aangegeven en we vermoeden dat hier niet al te veel vrachtwagens doorkomen. Alleen bij één brug draaien we om en nemen we een andere weg.
We kunnen die niet goed genoeg inschatten, en het risico is het gewoon niet waard.
Team Risico of Team Voorzichtigheid – zouden jullie over de brug zijn gereden? Vertel het ons in de reacties!
Vond je dit artikel leuk? Laat het ons weten!