Camera’s in plaats van achteruitkijkspiegels – is dat überhaupt mogelijk? Alles wat u altijd al wilde weten over de MirrorCam.
Nieuws

• Mercedes-Benz Trucks vervangt de klassieke achteruitkijkspiegels door het MirrorCam-camerasysteem.
  • Wat zijn de voordelen van de MirrorCam? Hoe werkt het systeem? Waarmee moet rekening worden gehouden?
  • Een tiental vragen en antwoorden over de MirrorCam.

Stuttgart – Camera’s op het dakframe en displays op de A-stijlen: de nieuwe Actros is op het eerste gezicht gemakkelijk te herkennen door het ontbreken van achteruitkijkspiegels en breedhoekspiegels. De voordelen van het nieuwe systeem zijn duidelijk: een lager verbruik dankzij een verbeterde aerodynamica en meer verkeersveiligheid dankzij een betere zichtbaarheid. Maar hoe werkt het? Waar moet u rekening mee houden en hebben bestuurders tijd nodig om aan het systeem te wennen?

Dankzij de MirrorCam heeft de bestuurder nu een ongehinderd zicht, waar de achteruitkijkspiegels en de breedhoekspiegels eerder grote gebieden naar rechts en links van de A-stijl bedekten. Dat is vooral een voordeel op kruispunten, bij manoeuvres en in scherpe bochten. De bestuurder hoeft niet meer naar rechts of links te kijken om het verkeer achter zich te zien. Bovendien zijn spiegels in een vaste positie gemonteerd, zodat de bestuurder in bochten het einde van de oplegger uit het oog kan verliezen. De MirrorCam zwenkt daarentegen het beeld van de camera naar de binnenkant van de bocht, zodat de bestuurder steeds het einde van de trailer kan zien. In principe is het systeem ingesteld voor standaard opleggers, maar het zwenken kan individueel geregeld worden. Dat gebeurt automatisch op moderne trailers wanneer ze hun geometrische gegevens doorgeven aan de trekker. De bestuurder kan de zwenkstraal manueel aanpassen in de bedieningseenheid van de deur met de zijselectieknop en de vierweg-tuimelschakelaar.

De geoptimaliseerde aerodynamica kan het verbruik verlagen: de geoptimaliseerde luchtweerstand dankzij MirrorCam kan tot 1,5 procent brandstofbesparing opleveren.

Beslagen of vuil spiegelglas en zijruiten zijn altijd een probleem geweest. Dankzij de positie van de camera’s hoog op het voertuig, het kleine dak boven de cameralens, een speciale coating en de digitale transmissie van de beelden naar een scherm in de cabine heeft het systeem nauwelijks last van aanslag en vuil. En bijzonder nuttig op koude, vochtige dagen: de camera wordt automatisch verwarmd bij temperaturen onder de 15 graden Celsius.

De afstandslijnen op het display van het MirrorCam-systeem helpen bestuurders om de afstanden achter de vrachtwagen in te schatten. Er worden drie vaste lijnen weergegeven samen met een lijn die de bestuurder precies kan afstellen om het einde van het voertuig te markeren voor hij vertrekt. In combinatie met de informatie die de assistentiesystemen op de displays weergeven, kan de bestuurder nu drie typische situaties beter inschatten: wanneer is er voldoende afstand om naar links te bewegen? Wat is de afstand achter het voertuig bij het manoeuvreren? Wanneer kan de bestuurder na het inhalen weer veilig rechts invoegen?

Bij restlicht, dus bij valavond, heeft de MirrorCam zelfs een voordeel. De lichttransmissie van de camera’s is hoog. De displays tonen dus een veel helderder beeld dan het natuurlijke licht. Bestuurders krijgen zo betere informatie over hun omgeving dan met een spiegel. Bovendien wordt de helderheid traploos aangepast aan de heersende lichtomstandigheden – bestuurders worden niet verblind. Dat werkt zowel op de open weg als in tunnels. Als het buiten volledig donker is, kan de MirrorCam enkel de zones tonen die door de wagen zelf verlicht zijn – net als een klassieke spiegel. Voor maximale beeldinformatie hebben de ontwikkelaars hier een instelling geselecteerd die momenteel een beetje beeldruis kan veroorzaken.

Verschillende waarnemings- en weersomstandigheden en tijdstippen – er zijn goede redenen om de helderheid van de displays aan te passen. Dat gebeurt gewoon via het aanraakscherm aan de rechterkant of het multifunctionele stuurwiel. Indien nodig kan de helderheid van het display rechts en links anders worden ingesteld. Hiervoor is een virtuele schuifregelaar toegankelijk via de menu's "Display and Brightness –> Display brightness –> MirrorCam".

Wat vrachtwagenbestuurders gewend zijn om in een spiegel te zien, is meer bepalend dan de pixeldichtheid: met een schermdiagonaal van 15,2" (38,6 centimeter) stemt de MirrorCam ongeveer overeen met de bekende spiegelvorm. Net als voorheen kan de afstand en de snelheid van een achterliggend voertuig dus worden geschat aan de hand van de grootte en de verandering in grootte. Veel moderne smartphoneschermen hebben echter een pixel-per-inchverhouding die vaak buiten de resolutie van het oog van de gebruiker ligt. Ook houdt de gebruiker het apparaat in de hand, zodat de afstand tot het oog zeer klein is. De displays van de MirrorCam staan aanzienlijk verder en hoe groter de afstand, hoe minder details het oog kan onderscheiden. Voor de MirrorCam is dus helemaal geen pixelgrootte nodig zoals voor een smartphone.

Een ander punt: de MirrorCam is een centraal veiligheidssysteem en dus ontworpen voor betrouwbaarheid. Alle vermelde registratieprocedures zijn met succes afgerond. In de huidige situatie zou een smartphone falen.

Voor conventionele spiegels geldt eenvoudige fysica: "de invalshoek is gelijk aan de reflectiehoek". Dat betekent dat wanneer bestuurders hun zitpositie veranderen, de zone die ze kunnen zien ook verandert. Voor de MirrorCam is dit fundamenteel anders. Dankzij de combinatie camera/scherm ziet de bestuurder altijd hetzelfde beeld – in elke zitpositie. Het gezichtsveld kan ook individueel worden ingesteld met behulp van de bedieningseenheid van de deur. Het voordeel van MirrorCam: als bestuurders het gezichtsveld zodanig verschuiven dat niet langer aan de wettelijke bepalingen wordt voldaan, zien ze een opmerking op het scherm – wat niet het geval is bij spiegels. Door de functietoets ingedrukt te houden keert de MirrorCam snel terug naar de standaardinstelling.

Ook wie een bril draagt, kan de displays van de MirrorCam goed lezen. Ook omdat u niet zo ver naar rechts of links hoeft te kijken om het achteropkomende verkeer te zien, dankzij de displays op de A-stijlen. Brildragers kunnen het echter moeilijk hebben om te wennen aan de nieuwe gezichtshoek en afstanden. In dat geval moet de eerste vraag zijn: is deze bril nog steeds correct voor deze ogen? Veranderingen in ons gezichtsvermogen verlopen geleidelijk, waardoor ze vaak niet onmiddellijk opgemerkt en aanvaard worden. Als brildragers problemen hebben met de MirrorCam, heeft dat eerder te maken met een ongeschikte bril dan met het systeem. Zowel aan uw bureau als aan het stuur geldt: een bril moet aangepast zijn aan de werkplek! Ook een zonnebril is meestal geen probleem. Hoeveel de optische indruk verandert, hangt echter sterk af van de kwaliteit van de zonnebril. Zonnebrillen hebben altijd voor- en nadelen, ongeacht of spiegels of de MirrorCam worden gebruikt.

De MirrorCam biedt twee aanzichten bij het achteruitrijden: in de standaardinstelling toont het grote hoofdscherm de zone vlak rond de vrachtwagen en het onderste deel de verdere omgeving. Dat aanzicht is vooral nuttig wanneer de bestuurder in een bocht achteruitrijdt. Wanneer de bestuurder echter in een rechte lijn achteruitrijdt, is het vaak beter om deze functie uit te schakelen. Dat is heel eenvoudig – gebruik gewoon de knop in de bedieningseenheid van de deur. Zo biedt manoeuvreren met MirrorCam nog meer mogelijkheden in vergelijking met spiegels. Daarom duurt het even om aan het systeem te wennen. De camera’s bevinden zich ook iets verder over de buitenranden van het voertuig dan spiegels, waardoor er meer te zien is dan bij spiegels wanneer u met het voertuig in een rechte lijn achteruitrijdt. Ook daarvoor is gewenningstijd nodig en moet u in eerste instantie afwisselend naar beide schermen kijken. In vergelijking met conventionele spiegelsystemen hebben sommige bestuurders bij het achteruitrijden, na slechts een van de MirrorCam-displays te hebben bekeken, aanvankelijk het gevoel dat ze in een hoek rijden, hoewel ze in een rechte lijn rijden.

Sideguard Assist ondersteunt bestuurders door hun aandacht te vestigen op stilstaande of bewegende voorwerpen en personen in de bewaakte zone rechts van de vrachtwagen wanneer er botsgevaar dreigt. Het display van de MirrorCam toont deze waarschuwingen in visuele vorm. Zo ontvangen bestuurders alle informatie gebundeld op één plaats.

Wanneer bestuurders hun pauze in de cabine doorbrengen, kunnen ze het camerasysteem ook gedurende twee minuten activeren door middel van een schakelaar aan het bed en aan de begeleiderszijde wanneer de motor wordt uitgeschakeld en de gordijnen gesloten zijn. De omgeving van het voertuig is dus zichtbaar, net als elke verdachte activiteit met betrekking tot de vrachtwagen of zijn lading. Het systeem start automatisch wanneer de deur wordt geopend, zodat uitstappen altijd veilig kan gebeuren.

De duurzaam verbeterde stroomlijn en veiligheid dankzij de introductie van de MirrorCam in de nieuwe Actros is een van de elementen die de Actros de titel van ‘International Truck of the Year 2020’ hebben opgeleverd. Hij wist de jury van de belangrijkste Europese onderscheiding voor vrachtwagens echter niet alleen te imponeren met zijn toegenomen efficiëntie en veiligheid, maar ook met de vooruitgang die zijn connectiviteitssystemen boekten. Nieuwe voorzieningen van de Actros zijn onder meer Active Drive Assist, dat het mogelijk maakt om bij alle snelheden semiautonoom te rijden, het verbeterde remhulpsysteem Active Brake Assist 5, de volledig genetwerkte Multimediacockpit en de intelligente snelheidsregelaar en transmissiesturing Predictive Powertrain Control. De titel van ‘International Truck of the Year’ wordt jaarlijks toegekend door toonaangevende Europese journalisten op het gebied van bedrijfsvoertuigen. Mercedes-Benz is het meest bekroonde merk in de geschiedenis van de wedstrijd en behoorde al met elke vorige versie van de Actros tot de winnaars.

Omhoog