Wintertest met vrachtwagens van Mercedes-Benz trucks: eActros en eEconic nemen het op tegen Koning Winter
Nieuws

Stuttgart – Twee nagenoeg productierijpe prototypes van de batterijaangedreven elektrische vrachtwagens van Mercedes-Benz zoeken sneeuw en ijs op, zowel tijdens dagelijkse transportactiviteiten bij klanten als bij intensief gebruik op het testcircuit.

Testingenieurs van Mercedes-Benz Trucks hebben de eActros en eEconic onderworpen aan een reeks doorgedreven tests in de Zwabische Jura, in de ijskoude omstandigheden van de afgelopen februarimaand. De experts besteedden daarbij bijzondere aandacht aan het gedrag van de batterijen en de elektrische aandrijving in extreme winterse omstandigheden. De verwarmings- en energiebeheersystemen werden eveneens intensief aan de tand gevoeld. Deze systemen houden zowel het aandrijfgeheel als de bestuurderscabine op energiezuinige wijze op de juiste temperatuur, zelfs bij extreem lage buitentemperaturen. Daarnaast wordt een eActros-prototype al sinds 2018 met succes ingezet voor klantenactiviteiten in weer en wind. De jongste tests bevestigen dat de eActros en de eEconic ook winterse omstandigheden de baas kunnen.

De Mercedes-Benz eActros zal dit jaar in productie worden genomen voor zwaar distributietransport. Bovendien zal het seriemodel van de eActros in verscheidene opzichten gevoelig superieur zijn aan het huidige prototype, met name qua rijbereik, aandrijfvermogen en veiligheid. Volgend jaar start ook de serieproductie van de Mercedes-Benz eEconic met lage vloer voor gemeenteactiviteiten, die is afgeleid van de eActros. De eerste tests door klanten worden momenteel gepland. De eEconic zal voornamelijk worden gebruikt voor afvalomhaling in stedelijke afvalbeheertoepassingen.

Omhoog